Cul-de-sac?

sense_sortida

Cul-de-sac

1 m. [LC] Atzucac.

atzucac

1 m. [LC] [HIH] [GG] Carreró o camí sense sortida.
2 m. [LC] per ext. La discussió es troba en un atzucac.

__________________________________________________________

segons el diccionari de la Llengua Catalana de l’Institut d’Estudis Catalans. Però aquesta paraula composta no consta únicament als diccionaris de la nostra llengua, concretament al diccionari Oxford de llengua Anglesa trobem la següent entrada:

cul-de-sac

/kuldsak/

noun (pl. culs-de-sac pronunc. same) a street or passage closed at one end.

— ORIGIN originally a term in anatomy: from French, ‘bottom of a sack’.

_________________

Aquí ha passat una cosa inesperada per mi, m’he endut una sorpresa amb el final de la entrada que he trobat al diccionary Oxford on diu que l’expressió ve del francès. Com que no sé francès em pensava que la paraula l’havien pres del català.

Aquesta història del cul-des-sac va començar aquestestiu a Londres. Mentre passejava pels mateixos indrets que anys vivien atemorits pels passejos nocturns d’en Jack vaig trobar la seguent senyal:

culdesac

Aquell mateix dia vaig comentar a la professora de l’acadèmia d’Anglès la meva sorpresa al trobar-me amb aquell senyal… i em va explicar que utilitzen la paraula com fem nosaltres, no només per designar un carrer sense sortida sinó que també per situacions que estroben en un atzucac. A la professora també li vaig explicar el significat de la paraula en Català i em va dir que no ho savia, li va fer gràcia, va entendre el significat de la paraula.

Si busquem cul-de-sac a la wikipedia anglesa trobem:

“Cul-de-sac” literally means “bottom of a bag” in Catalan.


Per fi! almenys a la wikipèdia enseya als anglesos que cul-de-sac no només té sentit en francès.

Deixa un comentari

