Science in Scotland

Dijous passat, dia 8 d’abril, la unitat de Pioners i Caravel·les de l’Agrupament Escolta i Guia Pinya de Rosa de Blanes vàrem tornar de la nostra sortida de Setmana Santa a Escòcia. Allà vàrem fer bons amics, gaudírem de paisatges meravellosos, retratàrem faldilles de tartan… i ens vàrem trobar amb la ciència! Evidentment, ja que ella és a per tot. arreu. Aquí tenim un recull d’imatges, que vaig captar amb la meva càmera, sobre curiositats científiques que vàrem trobar a Escòcia.

Forth Bridge a Edinburgh. 04/04/10.

Forth Road Bridge a Edinburgh. 04/04/10.

1. Tot va començar enlairant-nos des de Vilobí direcció Newcastle. Vàrem travessar els Pirineus i des de l’avió, mirant per la finestreta, vaig veure un fenomen que em cridava l’atenció:

Els Pirineus.

Curiosa marca lineal sobre el mar de núvols. Algun punt indeterminat (tinc l’hora de la foto, preguntant la trajectòria que va seguir l’avió i la seva velocitat podríem calcular les coordenades on ens trobàvem) a uns 10 km sobre territori francès, 02/04/10.

2. Tocant de peus a terra (escocesa) presento la gran sorpresa que em vaig endur el diumenge de Pasqua. Els companys escocesos ens varen fer participar de la seva Pasqua convidant-nos a buscar ous de xocolata pel jardí i fent-los rodolar per una baixada simbolitzant la llosa rodolant del Sant Sepulcre. Em va fer una gràcia especial trobar-me amb els Creme eggs de Cadbury ja que, casualment, en l’ entrada al bloc que vaig fer just abans de sortir cap a Escòcia vaig presentar un vídeo de periodicvideos sobre diversos experiments recreatius fets amb aquests creme eggs degut a la proximitat de la festa de Pasqua.

Creme egg. Diumenge de Pasqua 2010 a Edinburgh. (Aquest any vàrem canviar la mona pels ous britànics).

Recordem el vídeo Chemistry of Creme Eggs:

3. El company Tomàs, biotecnòleg, ens va portar al Royal Museum of Scotland d’Edinburgh on vàrem estar cara a cara amb la Dolly, segurament l’ovella més famosa del planeta. L’ovella Dolly va ésser el primer mamífer clonat, 5 de july de 1996 prop d’Edinburgh, a partir d’una cèl·lula somàtica adulta, mitjançant el procés de transferència nuclear.

El company Tomàs (biotecnòleg) i jo mateix amb la ovella Dolly al Royal Museum of Scotland d’Edinburgh. 03/04/10. (Fem aquesta fila perquè sortíem del castell d’Edinburgh i la setmana anterior al viatge vàrem tornar a veure el film Braveheart…).

4. Badges científics. Els nostres companys Boy Scouts segueixen la tradició de tenir una sèrie de badges a la disposició dels caps i que els escoltes poden anar guanyant a mesura que milloren en certes habilitats. Als diferents Scout Halls on vàrem estar vaig retratar els pòsters dels badges existents. Aquí tenim els científics:

5. Precisament aquells dies (encara no ha acabat, 3-17 abril) a Edinburgh va tenir lloc l’edició de 2010 de l’Edinburgh Internacional Science Festival però no n’estava assabentat. Això em va passar per alt. Tornant a casa en Miquel Duran (@miquelduran) m’ho va fer saber.

6. És curiós trobar-se una tapa de claveguera amb planta triangular quan la majoria són circulars per evitar que passi per ull del seu propi forat (les quadrades poden acabar així ja que la diagonal d’un quadrat és més llarga que els costats, en canvi en una circumferència el radi és constant).

Ruta Edinburgh–>North Berwich. 05/04/10.

7. I si tant lluny de casa trobàvem a faltar la zona volcànica de la Garrotxa… des de la ciutat d’Edinburgh vàrem pujar a Calton Hill, des d’on vàrem admirar l’Arthur Seat i els Salisbury Crags. Tal com la roca on es troba ancorat l’Edinburgh Castle, aquestes són fruit d’activitat volcànica de fa uns 340 milions d’anys.

Arthur Seat i Salisbury Crags des de Carlton Hill, als peus la ciutat d’Edinburgh. 04/04/10.

8.  A North Berwich vàrem visitar el Seabird Center. Sens dubte el més curiós del centre d’aus marines són les pantalles que ens mostren la imatge en directe que graven les càmeres a la protegida the Bass Rock. Fent anar els comandaments bellugues la posició de les càmeres i el seu zoom per tal de buscar i enfocar els animals protegits a distància (vaig arribar a veure tot tipus d’aus marines, foques i conills).

The Bass Rock des de la costa sud del Firth of Forth.

Detall de lthe Bass Rock a través d’una de les ulleres de llargavista del Seabird Center. Es pot apreciar que les taques blanques de la roca són milers d’aus! concretament gannets.

Des de dins del centre vèiem en directe la vida dels gannets a the Bass Rock mitjançant les càmeres per control remot.

9. Al viatge en tren Edinburgh –> Newcastle vaig fullejar el diari gratuït i em va cridar molt l’atenció el titular d’una notícia:

Els anglesos fan servir el quilo pound (o quilo lliura, en català) com a 1000 pounds! Seria divertit veure als anuncis de cotxes de casa nostra 18 k€…

10. Només d’arribar a Newcastle vàrem passar pel centre Life, tot i que anàvem massa justos de temps per entrar-hi.

Life Science Centre. Newcastle, 07/04/10.

11. I en una botiga d’esports de Newcastle vàrem passar per una zona amb gran concentració d’oxigen…

Samarretes de l’Arsenal F.C. amb el seu antic sponsor, la casa de telefonia O2.

Anunci al diari sobre la casa de telefonia O2.

I el dimarts 6 vàrem gaudir del partit entre en F.C. Barcelona i l’Arsenal F.C des d’Escòcia. A la foto 2 companys escoltes amb les samarretes dels 2 equips a la mitja part del partit. North Berwick, 06/04/10.

12. I el dia 7 al vespre va començar el viatge de tornada cap a casa. Només d’arribar a l’aeroport ja ens vàrem trobar amb la “mala química” que no deixen embarcar a l’avió.

Aeroport de Newcastle. 07/04/10.

13. I tot volant no me’n vaig poder estar de demanar la beguda J2O quan la vaig veure passar sobre el carro que portava l’hostessa de vol. Finalment vaig descobrir que J2O no es tractava d’una desconeguda molècula formada per O i 2 àtoms d’un element secret (que potser només es podia comercialitzar en zona aèria internacional…) sinó que es tractava d’una simple mescla homogènia de suc de taronja i maracoià… però em va ben refrescar!

5 thoughts on “Science in Scotland

  1. Fascinant! M’han encuriosit les tapes triangulars, suposo que si són equilàters no hi ha problema, no? (tot i que no ho semblaven del tot).

    Feia temps que buscava algun element amb la J, ara ja estic content!

  2. El Forth Bridge és encisador. No el coneixia, i mira que sóc bastant fanàtic dels ponts.

    Vistes totes les fotografies, Escòcia ja té un chiquipunto més a la llista de llocs que haig de visitar aviat.

  3. Retroenllaç: Curiositats Científiues al Nord d’Itàlia « Pepquímic

Deixa un comentari

