25 anys entre ful·lerens. Sorpresa matinal

Seguint la rutina diària aquest matí de dissabte m’he despertat, m’he acostat al PC, m’he connectat a la xarxa… i, això sí, per casualitat, he obert el google (encara no sé perquè ho he fet, realment feia molt temps que no escrivia google.cat al navegador, però ho he fet). Pot ser que sigui per intuició química… Quina grata sorpresa m’he endut! Ben mirat al primer moment no m’ho creia, em pensava que estava massa adormit o que, per algun error de teclat, havia anat a parar a una de les mulituds de pàgines científiques que tinc desades a la pestanya superior del navegador… però m’ho he mirat bé i he descobert que no era cap error. Al buscador de Google avui hi trobem la meva molècula preferida, el FUL·LERÈ C60!!

El Buckminsterful·lerè (C60) al cercador Google!

De seguida m’he posat a investigar i he descobert la raó de la sorpresa química del dia. Avui celebrem els 25 anys del descobriment d’aquesta fantàstica i simètrica molècula formada únicament per 60 àtoms de carboni amb l’estructura exacta d’una pilota de futbol. Precisament durant la nevada del passat 8 de març al nostre país vaig sortir de la Facultat de Ciències de la Universitat de Girona (que es trobava aïllada en mig de la forta nevada) amb la relíquia més apreciada, per mi, que tinc al laboratori; el model molecular del C60. No sé si ho vaig fer amb l’instint de supervivència, i de conservar l’apreciada relíquia, ja que a la Facultat no semblava que hi hagués provisions per passar-hi una setmana tancats… finalment tots els investigadors i treballadors de la Facultat vàrem sobreviure a la nevada i no em va caldre caminar hores i hores sota la tempesta de neu amb la companyia del ful·lerè… potser feia massa poc que havia vist la peli “El dia de demà“. Però vaig poder fer algunes fotos al meu model de C60 als voltants nevats de la Facultat de Ciències de la UdG.

Siguin aquestes fotos i el següent vídeo el meu homenatge al Ful·lerè en la celebració del 25è aniversari del seu descobriment. Per molts anys!

Vídeo resum en 1 minut:

Entrada al bloc sobre la nevada del 8 de març de 2010.

Actualització 04/09/10; 21:40 h

  • Mercè Piqueras, presidenta de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), al seu bloc, La lectora corrent, també ha fet ressò de la notícia, mostrant unes boniques imatges d’edificis de l’arquitecte Buckminster Fuller, les obres del qual varen portar a batejar a la molècula de C60, i família, com a ful·lerens per part dels investigadors que les varen descobrir.
  • Miquel Duran m’ha enviat un article sobre l’arquitecte Fuller publicat avui a El País.

2 thoughts on “25 anys entre ful·lerens. Sorpresa matinal

    • Gràcies, Mercè, per complementar la informació purament molecular amb la de l’arquitecte Fuller. La Biosphère de Montreal no la coneixia, és preciosa!

      Veuràs que també he actualitzat l’entrada posant un enllaç a “La lectora corrent”.

Deixa un comentari

