Ful·lerens, conferència del seu descobridor a BCN

Divendres passat, de bon matí, vaig anar a l’estació de Blanes per agafar el tren, amb un equipatge poc convencional… un model de Buckminster ful·lerè (C60) sota el braç.

Al migdia, a l’Aula Magna Casassas de la Facultat de Química de la UB, va tenir lloc la conferència Carbon in Nano and Outer Space, a càrrec del Dr. Harold W. Kroto (Harry, ha volgut que l’anomenéssim), Premi Nobel de Química 1996 per al descobriment dels ful·lerens.

Allà, en territori desconegut, ens vàrem trobar uns quants estudiants de Química a la Facultat de Ciències de la Universitat de Girona (des de “ungraduates” fins a “PhD students”, tal i com vàrem explicar-li al Professor Kroto en la nostra breu conversa post-conferència).

A la xerrada, Kroto va parlar-nos de ful·lerens -amb simpatia i tocs d’humor- des del descobriment del C60, a la dècada dels 80, fins a les interessants possibles aplicacions d’aquests compostos de carboni en el futur. D’aquesta manera, el Professor Kroto va acabar presentant la que per ell és la gran propietat clau del C60; l’emmagatzematge d’electrons. Per tant, el futbalè pot tenir un futur amb unes interessants aplicacions en les plaques fotovoltaiques plàstiques. Una altra de les aplicacions que va presentar Kroto va ser la de la supercomputació.

Aquesta imatge la trobo emocionant, carregada d’història. Es tracta de l’espectre genuí, de masses de temps de vol, on el mateix Kroto escrigué amb llapis la proposta que se li va ocórrer per un senyal destacable… C60+? Primera vegada que el C60 va ésser detectat.

Després de la conferència vaig dinar a la Facultat i després vaig anar a investigar. Voltar per la biblioteca i els passadissos de la Facultat de Química de la UB i vaig quedar gratament sorprès. A la biblioteca hi havia una exposició sobre els 25 anys de ful·lerens. A més a més tota la Facultat és un museu. A cada cantonada trobes una Taula Periòdica curiosa, un pòster interessant, una vitrina amb apassionants instruments polsosos.

Fantàstic mural a la terrassa de la Facultat de Química de la UB. Hi reconeixem científics com Marie Curie, Albert Einstein o Dimitri Mendelehev.

Exposició 25 anys de ful·lerens a la biblioteca de la Facultat de Química de la UB.

Relíquies de la Química Quàntica a la biblioteca de la Facultat de Química de la UB.

Per acabar no em puc estar de mostrar una pictograma que em vaig trobar al pati de la Facultat de Química de la UB, a l’hora de dinar, que vaig trobar força paradoxal venint de la xerrada del professor Kroto sobre el futbalè i parents.

Pancarta de l’AIQ2011 a la façana de la Facultat de Química de la UB.

Per a més info:

5 pensaments sobre “Ful·lerens, conferència del seu descobridor a BCN

  1. Ostres ara me’n penedeixo d’haver-me’l perdut… Però es que no vaig poder aguantar els presentadors… Sempre són horribles (amb tots els respectes). I la biblioteca amaga coses molt maques, la veritat.

    Només m’agradaria comentar un detallet… Ja sé que potser no tinc raó… Però jo considero que has estat al patí, bar, biblioteca, etc. de la Facultat de Física.

    PS: el mural a la paret m’encanta.

  2. Eps! No fotem! El pati, el bar i la biblioteca són compartits per les facultats de Química i de Física! No havia vist el comentari fins ara! Les dues facultats comparteixen moltes coses, encara que a vegades no ho vulguin admetre! A més, a la part del bar i la biblioteca, tota la part de dalt són aules de Química…

    La conferència va estar realment molt bé =) Jo seia unes files més endavant que tu, pel que he vist a la primera foto… I després de la conferència també el volia anar a saludar, però em va fer vergonya…

    Ah, a partir d’ara, pels que se la van perdre, ja es pot veure tota la conferència sencera per internet.

    I, per últim, jo vaig estar dissabte i diumenge també al saló de l’ensenyament, però de la Facultat de Química de la UB. Va ser molt interessant; i em va encantar veure nens i adolescents que deien “A mi m’agrada la química; vull ser científic de gran; o, que guai! espectacular! – al veure els experiments-“. Una bona experiència.

    Salut!

    • Gràcies per informar-me sobre els espais compartits de les Facultats de Química i Física de la UB, Anna!

      Així que hem estat ben a prop en 2 ocasions.
      T’hauries d’haver acostat al Professor Kroto, és molt simpàtic (bé, amb la conferència ja vas veure que no és pas exageradament seriós…)

      Dimecres ens devíem trobar cara a cara. Recordo que vaig passar pel vostre estand a l’espai de Ciència, teníeu Superconductors YBCO per a fer demostracions, oi? I recordo que darrere vostre tenieu una televisió amb la conferència del Professor Kroto (que us anava espantant amb els efectes sonors que posa al seu powerpoint… 😉 ).

      Fins la propera!

Deixa un comentari

