Física, una ciència per joves? Per molts anys des del Science Museum de Londres, Bragg!

science_historyPer la fantàstica eina “On This Day in Chemistry” de la Royal Society of Chemistry (la presentava el passat mes de maig, quan la vaig descobrir) m’assabento que avui és el 151è aniversari de Sir William Henry Bragg (el Bragg pare), físic britànic que el 1915 va ésser guardonat amb el Premi Nobel de Física, juntament amb el seu fill, “pels seus serveis en l’anàlisi d’estructures cristal·lines mitjançant raigs-X”.

Precisament aquest passat dissabte vaig passar el matí al Science Museum de Londres. Com sempre, meravellós! I a la planta baixa, on m’agrada passar-hi força estona, cada cop que hi vaig, vaig trobar aquesta relíquia en una vitrina.

DSCN0362 còpia

Es tracta de l’espectròmetre de raigs-X original dels Bragg.

DSCN0361 còpia

Com a curiositat cal recordar que Bragg fill, William Lawrence Bragg, amb 25 anys d’edat ha estat, fins a dia d’avui, el guardonat més jove amb un Nobel. I, això sí que és curiós, si ens fixem amb els guardonats més joves a la història dels Nobel, veurem que els 5 més joves reberen el Nobel de Física (dels 25 als 31 anys). I tots recordem el Nobel de Física 2010 per a l’aïllament del grafè on, juntament amb Gneim, Novoselov amb només 36 anys va ésser guardonat.

Nobel_joves

Nobel_joves_tots

Per latra banda,

Nobel_grans_totss

Nobel_grans_tot

I tot i que, tal i com veiem a les darreres dues taules adjuntades, a la llista dels 10 més grans amb el Nobel hi trobem algun físic (i a nivell absolut, la Física queda en 2a posició -amb 88 anys-, empatada amb la literatura) la pregunta que ara em faig, és evident…

És la física una ciència per a joves?

Referències i més info:

Un pensament sobre “Física, una ciència per joves? Per molts anys des del Science Museum de Londres, Bragg!

  1. A la llista que dones.. Hi ha autèntics monstres. Dirac, Heisenberg, Pauli i Einstein.. Tots ells abans dels 30 anys ja havien capgirat la física.

    Hi ha una gràcia que em va agradar molt “hi ha científics que han guanyat un Premi Nobel i altres que són genis” (la frase aquesta feia referència a Ramon y Cajal).

Deixa un comentari

