Experiment sobre l’examen de Química Selectivitat 2014

Aquest migdia milers d’estudiants d’arreu del país us heu trobat amb aquest paper sobre la taula… sí, és l’examen de Química de les Proves d’Accés a la Universitat, les PAU, l’examen de Selectivitat, vaja!

sele2014

Entre els exercicis hi hem trobat formes al·lotròpiques del carboni, motor d’hidrogen,… però el primer problema que hi apareix m’ha agradat especialment. Es tracta d’una reacció química que sempre he trobat ideal per a il·lustrar una catàlisi. Es tracta de la reacció de descomposició del peròxid d’hidrogen catralitzada per iodur de potassi.

No me n’he pogut estar… he hagut de passar pel laboratori 😉

Experiment dedicat a tots els qui avui heu fet aquest examen i que ara mateix ja esteu en plenes vacances d’estiu. Gaudiu-lo! La universitat us esperaaa.

Anuncis

4 pensaments sobre “Experiment sobre l’examen de Química Selectivitat 2014

  1. Em pots dir què entens per coordenada de reacció? O, simplement, quines unitats té? Perquè no existeix, és un concepte erroni. Vaig explicar-ho a l’EduQ però ningú hi medita.

    • Es tracta d’un concepte que per mi ha evolucionat en la meva etapa de formació (però poc clar i mai aclarit, cal dir-ho). Com a estudiant dels primers anys de carrera, ja a batxillerat, a l’eix de les abscisses hi veia unitats de temps. Per altra banda, al final de la carrera, estudiant cinètica química i fent pràctiques de química física en l’àmbit de càlculs computacionals de reaccions químiques, hi veia l’augment de la distència d’enllaç (si bé també hi ha casos que parlaríem de la variació de l’angle o ordre d’enllaç).
      És a dir, la coordenada de reacció és un concepte confús pels estudiants i professors, com bé reflexiones a l’article que aprofito per recomanar:
      http://www.angel.qui.ub.es/mans/Documents/Textos/2012%20Coordenada%20de%20reaccio.pdf

      Gràcies, Claudi!

      • Efectivament, PepQuímic. És un concepte de micro (distàncies o angles d’enllaç) transferit malament a macro (avenç d’una reacció). Però qui va transferir el concepte no sabia res de reactors químics, no distingia entre sistemes oberts i sistemes tancats, processos en continu i en discontinu, processos estacionaris i no estacionaris, i no devia entendre conceptes com conversió d’una reacció, reactant limitant, velocitat de reacció, diferència entre termodinàmica i cinètica… En devia escriure algun llibre, que es devia imposar, i tots (gairebé tots) els autors de llibres de text de batxillerat d’aquí i de molts altres llocs van seguir l’error, perquè quan hom copia no sol pensar si allò que copia està bé: simplement se’n fia.
        I aquí tenim milers d’estudiants de batxillerat responent preguntes errònies. No és que responguin coses equivocades, perquè la resposta segur que la van fer bé. És el camí i la lògica per arribar a la resposta la que és equivocada.
        No és l’únic error flagrant en els llibres de text de batxillerat, per descomptat. N’hi ha d’altres.
        Però no passarà res. Ni els autors de llibres de text faran cas de res, ni els qui aproven els llibres entenen res. I anar fent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s