Aprenem la Taula Periòdica amb harmonia!

Aquesta entrada té certa relació amb la que vaig fer ahir al vespre

La setmana passada vaig rebre un amable correu electrònic amb una interessant recomanació, del mestre de divulgació química Claudi Mans.

La recomanació era la lectura d’un article que ha estat publicat al darrer número (volum 107, número 3) d’Anales de Química (la Revista de la Societat Espanyola de Química). L’article en qüestió és “La marcha de los elementos químicos” (abstract online) de Pascual Román Polo (Dept. Química Inogànica, Facultat de Ciència i Tecnologia de la Universitat del País Basc).

Sé que en Miquel la rep, de manera que li vaig anar a demanar (gràcies, Miquel!) i, a més a més d’altres interessants articles, el vaig trobar i llegir. L’article és fantàstic (moltes gràcies Claudi!).

anales

Encara que el títol faci pensar en la marxa dels cations, que tots els químics hem fet, al laboratori d’analítica, només d’entrar a la Facultat (i, abans, amb el “tremendo” sulfhídric), no hi té res a veure. Aquesta “marxa” s’acosta més a les que ofereixen les bandes valencianes…

Es tracta de la proposta d’una tècnica novedosa per a aconseguir que els estudiants d’educació primària o secundària aprenguin la taula periòdica dels elements, de forma amena i divertida, mitjançant la música. Cada element, amb el seu símbol i el nombre atòmic associat.

La marxa que es proposa (lletra de Pascual Román Polo i música d’Elena Ruiz Ortega), per l’ordre periòdic de la lletra, el trobo més útil com a mètode d’ensenyament que no pas la divertida (me’ncanta 😉 ) The Elements Song de Tom Lehrer (la lletra del qual també apareix transcrita a l’article).

Precisament, l’article del que parlem m’ha fet recordar el de Claudi Mans, que va ésser publicat al número de 2010 de la Revista de la Societat Catalana de Química, titulat Els falsos elements (descarregable en format pdf des del web de les revistes catalanes amb accés obert). M’ho vaig passar molt bé llegint-lo i ara l’acabo de rellegir. Sempre m’ha agradat mirar l’etimologia dels noms dels elements (amb la qual aprens història, mitologia, geografia, llatí…) i amb aquest article vaig descobrir moltíssims elements “falsos” que no havia sentit anomenar mai.

Tant l’un com l’altre, es tracta d’aquells articles que m’agraden. A més a més, tenen uns interessants enllaços a la bibliografia i referències. Tal i com va fer amb mi Claudi Mans, us recomano l’article d’Anales i, a la recomanació, hi afegeixo Els falsos elements!

Deixa un comentari

